Bio

duoAccosphere

Wyjątkowy, międzynarodowy duet akordeonowy stworzony w 2011 r. przez Alenę Budziňákovą i Grzegorza Palusa – artystów, których połączyły wspólna pasja oraz chęć promowania klasycznej muzyki akordeonowej. Ich działalność wyraża symbiozę wspólnego rozumienia świata i muzyki, wzbogaconą cechami osobowości każdego z muzyków – wybitnych reprezentantów akordeonistyki Polski i Słowacji. O jakości i renomie duetu świadczy znakomite, międzynarodowe wykształcenie oraz suma indywidualnych doświadczeń każdego z członków zespołu. Cenne okazuje się także połączenie dwóch mistrzowsko opanowanych typów akordeonu koncertowego, które obowiązują współcześnie: instrumentu klawiszowego oraz guzikowego. Wpłynęło to na wypracowanie niepowtarzalnego stylu duetu, który jest obecnie zaliczany do czołowych formacji kameralistyki akordeonowej na arenie światowej. 

Na swoim koncie duoAccosphere ma blisko dwieście koncertów w Polsce i za granicą (Austria, Bośnia i Hercegowina, Chiny, Czechy, Dania, Litwa, Niemcy, Słowacja, Ukraina). Artyści gościli na scenach takich jak: Sala Kameralna Filharmonii Berlińskiej, Konzerthaus Detmold, Radio WDR3 w Kolonii, Tonhalle Düsseldorf, Filharmonia w Odessie, Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Filharmonia im. Oskara Kolberga w Kielcach, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach czy Teatr Narodowy w Pekinie. Zespół występuje również regularnie na festiwalach muzyki akordeonowej, barokowej, kameralnej oraz współczesnej. Duet zdobywał laury w krajowych i międzynarodowych konkursach, w tym m.in. pierwsze nagrody na festiwalach akordeonowych w Puli (Chorwacja, 2012), Sanoku (2012), Mławie (2012) oraz w Chełmie (2011). 

Alena Budziňáková i Grzegorz Palus ze swobodą i wirtuozerią poruszają się w bardzo różnorodnym, przekrojowym repertuarze. Z powodzeniem i entuzjazmem wykonują zarówno muzykę dawną, autorskie transkrypcje form romantycznych i XX-wiecznych, jak i prawykonania eksperymentalnych dzieł muzyki współczesnej. Odbiciem wszystkich wymienionych obszarów repertuarowych są płyty zespołu wydane przez wydawnictwa DUX, Sarton Records oraz Chopin University Press. Ponadto zespół ma w swoim dorobku liczne nagrania radiowe, m.in. dla oddziałów regionalnych Polskiego Radia oraz niemieckiej rozgłośni WDR3. W 2022 muzycy zostali uhonorowani Złotym Dyplomem w Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły” za album z koncertami podwójnymi Jana Sebastiana Bacha, nagrany wraz z kwintetem smyczkowym orkiestry Capella Cracoviensis. 

Z inicjatywy duetu i we współpracy z muzykami innych specjalności powstały nowe projekty kameralne, tworzone m.in. z organistą Wacławem Golonką, kwartetem smyczkowym Airis String Quartet, Krakowskim Triem Stroikowym, LLLeggiero Woodwind Trio oraz kwintetem smyczkowym orkiestry muzyki dawnej Capella Cracoviensis. Szczególnym obszarem działalności muzyków są występy z towarzyszeniem orkiestr, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej (2014), Orkiestrą Festiwalu PANtonale PhilHARMONIKA w Sali Kameralnej Filharmonii Berlińskiej (2018) oraz z Przemyską Orkiestrą Kameralną (2018). Z ich inspiracji powstał pierwszy polski koncert na duet akordeonowy i orkiestrę smyczkową autorstwa Anny Sowy. Ponadto dla duoAccosphere utwory kameralne komponowali twórcy, tacy jak Miłosz Bembinow, Sven-Ingo Koch, Katarzyna Krzewińska, Peter Machajdík, Kira Maidenberg-Todorova, Grzegorz Majka, Wołodymyr Runczak, Renāte Stivriņa, Wojciech Widłak, Tyler Versluis, Maciej Zimka oraz Wojciech Ziemowit Zych.

Alena Budziňáková

Pochodzi ze Słowacji, jest jedną z liderek środowiska akordeonowego tego kraju. Od 2009 roku żyje i pracuje na stałe w Polsce. Z odwagą przełamuje stereotypy i konwenanse związane z rodowodem muzyki akordeonowej oraz możliwościami jej realizacji. W równym stopniu prezentuje się jako solistka, kameralistka oraz występuje z towarzyszeniem orkiestr. Studiowała w Konserwatorium w Koszycach (Słowacja), Akademii Muzycznej w Krakowie, Konserwatorium Wien Privatuniversitat (Austria) oraz w Hochschule für Musik Detmold (Niemcy), gdzie uzyskała z wyróżnieniem dyplom Konzertexamen w klasie prof. Grzegorza Stopy. Prowadzi aktywną, międzynarodową działalność koncertową.

Występuje zarówno w Polsce czy na Słowacji, jak i w wielu innych krajach, takich jak: Austria, Bośnia i Hercegowina, Belgia, Czechy, Chiny, Dania, Finlandia, Litwa, Luksemburg, Niemcy, Węgry oraz Włochy. W swoich interpretacjach łączy emocjonalny wdzięk i wrażliwość z pełną temperamentu, żywiołową energią. Jest muzykiem o szerokich horyzontach realizacji artystycznej w nurcie muzyki poważnej: zajmuje się przekrojowym repertuarem od baroku do współczesności. Jest wielokrotną laureatką międzynarodowych konkursów muzycznych: zdobyła m.in. I nagrodę w Puli (Chorwacja, 2012), w Popradzie (Słowacja, 2010) oraz w Dunajskiej Stredzie (Słowacja, 2010).

W 2019 roku wystąpiła jako solistka z towarzyszeniem Nordwestdeutsche Philharmonie, w prawykonaniu dedykowanego jej koncertu autorstwa Petera Machajdíka, jednego z najwybitniejszych słowackich współczesnych kompozytorów. Ponadto koncertowała z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, z Przemyską Orkiestrą Kameralną, z Orkiestrą Festiwalu „PANtonale PhilHARMONIKA” w Filharmonii Berlińskiej, a także występowała w Filharmonii w Odessie, w Filharmonii w Koszycach, w Konzerthaus Detmold, w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, w Tonhalle Düsseldorf, w Parlamencie Europejskim w Brukseli, w kościele św. Marii i Jezusa w Rzymie oraz w National Centre for the Performing Arts w Pekinie. 

Jako członkini entuzjastycznie odebranego przez krytykę projektu kameralnego „Formy żeńskie” dwukrotnie wystąpiła na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (2020, 2021) oraz na Festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie (2020). Ponadto jest zapraszana na występy w ramach międzynarodowych festiwali akordeonowych, m.in. w Kijowie (Ukraina), w Popradzie (Słowacja), w Przemyślu, w Uglijeviku (Bośnia i Hercegowina) oraz w Wilnie (Litwa), a także do udziału w pracach jury konkursów akordeonowych. 

Aktywnie współpracuje z kompozytorami mając w dorobku kilkadziesiąt prawykonań utworów takich twórców jak m.in.  Sven Ingo Koch, Peter Machajdík, Wołodymyr Runczak, Kira Maidenberg-Todorova, Renāte Stivriņa, Anna Sowa, Grzegorz Majka, Maciej Zimka, Wojciech Ziemowit Zych, Żaneta Rydzewska, Marta Śniady, Paweł Sotomski, Teoniki Rożynek, Martyna Kosecka, Katarzyna Krzewińska, Paweł Malinowski, Paweł Sotomski, Monika Szpyrka, Miłosz Bembinow, David John Roche czy Tyler Versluis.

Na swoim koncie ma kilka płyt wydanych przez wytwórnie Chopin University Press, DUX, Sarton Records oraz nagrania dla Słowackiego Radia i Telewizji, Polskiego Radia Rzeszów, słowackiego Radia Devin oraz niemieckiego Radia WDR 3.

Grzegorz Palus

Jeden z najbardziej wyróżniających się polskich akordeonistów młodego pokolenia, doktor sztuk muzycznych. W swojej działalności skupia się na wykonywaniu muzyki poważnej o przekrojowym spektrum stylistycznym, a także zajmuje się sferą dydaktyki: jest pedagogiem klasy akordeonu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Na ukształtowanie wyrazistego stylu artysty złożyły się międzynarodowe wykształcenie oraz bogate doświadczenie w działalności solisty i kameralisty. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze (Dania) oraz Hochschule für Musik Detmold (Niemcy) – pracował pod kierunkiem takich znamienitych akordeonistów jak prof. Geir Draugsvoll oraz prof. Grzegorz Stopa.

Regularnie koncertuje w Polsce oraz za granicą (Austria, Bośnia i Hercegowina, Chiny, Dania, Litwa, Niemcy, Słowacja, Włochy, Ukraina, USA). W swoim dorobku ma występy w takich miejscach, jak: Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie, Filharmonia Zielonogórska, Filharmonia w Odessie, Sala Kameralna Filharmonii Berlińskiej, Konzerthaus Detmold, Wiener Konzerthaus, Konsulat Generalny RP w Nowym Jorku, Jesuit Millenium Center w Chicago, katedra św. Jadwigi w Berlinie, Teatr Wielki w Warszawie, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Tonhalle Düsseldorf, Radio WDR3 w Kolonii oraz National Centre for the Performing Arts w Pekinie. Grzegorz Palus jest wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury oraz laureatem dziesiątek nagród i wyróżnień w krajowych i międzynarodowych konkursach muzycznych. Spośród najważniejszych osiągnięć warto wymienić zdobycie Grand Prix konkursu w Popradzie (Słowacja, 2007), I nagrody w Puli (Chorwacja, 2012) oraz nagrody specjalnej w Arrasate (Hiszpania, 2010). Ponadto jest laureatem najbardziej znaczących krajowych konkursów akordeonowych w kategoriach zawodowych – w Czechowicach-Dziedzicach, w Gorlicach, w Gdańsku, w Mławie, w Przemyślu i w Szczecinie.

Wielokrotnie występował w roli solisty z towarzyszeniem orkiestr, m.in. z Orkiestrą Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, z Przemyską Orkiestrą Kameralną, z Orkiestrą Festiwalu PANtonale PhilHARMONIKA w Berlinie, a także jako członek zespołu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, Orkiestry Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, Orkiestry Filharmonii Zabrzańskiej, Orkiestry Teatru Słowackiego w Krakowie, orkiestry symfonicznej Capella Tarnoviensis Creo, Modern Symphony Orchestra oraz Die Reihe Orchestra (Austria). Jest zapraszany do prowadzenia kursów mistrzowskich i warsztatów, m.in. w Europejskim Centrum Muzyki im. K. Pendereckiego w Lusławicach, w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru w Wilnie, w szkołach muzycznych i innych placówkach w kraju. Uczestniczy w prawykonaniach współczesnych solowych i kameralnych kompozycji akordeonowych, a także bierze udział w pracach jury krajowych i międzynarodowych konkursów akordeonowych.